2012. október 18., csütörtök

Sankari

A sankari finn szó. Magyarra fordítva annyit tesz: hoes (ejtsd: hös; jelentése: 'hős'). Nem mellékesen ez a neve a helyi finnugrisztika diákkörnek, bár ezt ne keverje össze az otthoni TDK-körrel a nyájas olvasó, inkább finnugrisztika baráti körnek titulálnám, amit diákok alkotnak.
Ennek a "constitutieborrel"-jébe voltam meghívva, ezt talán évadnyitó és tisztújító buliként lehet lefordítani. A tisztújítást teljesen komolyan vették, a leköszönő elnök csak azért nem tartott beszédet, mert beteg volt és nem tudott megszólalni, aztán megválasztották az idei elnökséget, Annelieke, az engem beszervező csajszi lett az elnök, teljes joggal, neki van a legnagyobb szája, és két másik tisztséget, az új elnökség ismertette programját és céljait, tényleg mintha legalább egy megyei közgyűlés állt volna össze és nem egy diákkör.
Amúgy valahogy tíz és tizenöt közötti létszámban voltunk, ebből én voltam az egyedüli nem-holland. Állítólag van még egy-két finn, aki tagja a körnek. Ja, és magyarszakos sem volt, a többség finnes, egy-két észtes. Azt modják, van egy Hilda/Hilde nevű magyarszakosuk, csak ő most épp beteg, de akkor ez egy olyan magyarszakos, akiről eddig nem hallottam. Megkérdeztem, hogy mi van Jannal, azt mondták, hogy őt tavaly kirúgták, mert túl sokat szólt bele mindenbe ami nem az ő dolga lett volna.
Lehetett rendes tagságért folyamodni, azt is űrlapkitöltéssel, félévre nyolc euró tagsági díjjal. Gondoltam egy merészet és folyamodtam. Közben kiderült, hogy néhányan tudnak pár szót magyarul, az egyiknek 45-ös menekült a nagyanyja, a másik a Sziget miatt már háromszor járt Budapesten, és felfedezte a kapcsolatot a vezetéknevem és az emailcímem között. A magyar nagymama ügyét jól kifaggattam, azt mondta, Pécsi vagy Pécsy volt a vezetékneve, erről is tartottam egy előadást, hogy az azért nem mindegy :).
Egy söralátétre elkezdtem rajzolgatni egy hoest, lóval, lándzsával, szélmalommal, mint egy logót, aztán mutatták, hogy van már logójuk is, egy egymásba fonódó finn, magyar és észt zászló. Meg a kávézó falára is kirakták ezt a három zászlót. Mondták, hogy az észt azért olyan amilyen, mert felül kék az ég, középen fekete az erdő, alul fehér a hó, és így néz ki az egész ország. Erre én is elmondtam mindhárom általam ismert elméletet hogy a magyar zászló mér olyan, amilyen. Hmm, aki tudja mindhármat, az kap egy puszit! A magyarázáshoz elkértem Annelieke okostelefonját és a google translatort, hát mire azon ű-t tudtunk csiholni, feljött a nap.
A holland zászlóról azt mondták, hogy az adózásra felszólított ember arcszínét követi, amikor megkapja a felszólítást, akkor piros, amikor felfogja az összeget, akkor fehér, amikor kifizeti, akkortól kék. A királynőt szeretik, mert értelmeseket szokott mondani, és a többség a királyság intézményét is szereti, páran mondják, hogy sokba kerül, de az egyetemisták örülnek, hogy a királynő születésnapján szünet van, és milyen szép hogy integet az erkélyről.
Páran kérdeztek magyar szavakat, egészségedre, szervusz, szia, csá, hős, görög, ilyenek. A hősnél kivertem a balhét, mert hús-nak ejtették, és azért azt ne mondják rám :)
Azért csak rajzoltam egy rigót egy röfit és egy lovat, csak hogy tudják ők is, mi az igazság.
Mit mondjak még? Azt mondják, örülnek hogy lesz egy vérbeli finnugorjuk, nemtom de akkor csak miattam kénytelenek lesznek angolul beszélni (a társaság fele meg is tette), és mit tudok én adni a finnszakos többségnek... paprikás krumplit esetleg. Én meg azt remélem, hogy a finnugorság leple alatt őshonos hollandokat is láthatok.



4 megjegyzés:

  1. Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.

    VálaszTörlés
  2. Haha, mennyi előnye van a királyságnak :P Majd egyszer személyesen s találkozol őfelségével? Mutasd meg nekik a videót a magyar találmányokról.

    VálaszTörlés
  3. Hmmm, azon gondolkodom, hogy ne kérjem-e meg a kezecskéjét :) Most épp úgyis özvegy. Az egy dolog, hogy hetvenen felül van, de szép kis nyugdíjat kapnék ha én is megözvegyülök...

    VálaszTörlés
  4. Akkor pláne nem mernék veled honfoglalózni...

    VálaszTörlés