2012. november 9., péntek

Mi újság Hollandiában?



Ennek a cikknek a célközönsége ismerőseim azon rétege, akik nem olvassák rendszeresen a blogot, és nem kommunikálunk gyakran, de egy félévben van kábé kétszer tíz percük arra, hogy tájékozódjanak sorsom felől.
Tehát itt vagyok Hollandia Groningen nevű városában augusztus végétől január közepéig. Elvileg tanulok. Hogy mit, azzal bajban vagyok, mert cserediákként bármit bármivel felvehettem, többnyire azt mondom az embereknek hogy történész vagyok, de néha irodalmas és reneszánszos, sőt akár nyelvész is vagyok, amelyik épp jobban hangzik. Három órám van (ez egyszerűsítés, melynek kifejtése oldalakat igényelne). Egy a magyar irodalomról, magyarul, magyar tanárnővel ez kábé olyan mint egy otthoni óra csak háromszor annyi a készülnivaló; egy „History of International Relations” ez leginkább történelem, de nem azonos, csak hasonló, és sok egymásnak ellentmondó negatívumot tudnék mondani erről az óráról; a harmadik, és kétségkívül leghasznosabb és legeredetibb az utópiás, egy történelemnek álcázott irodalomóra.
Emellett van még otthonról vagy negyven kreditem, nagyon örülök nekik, nagy élvezet lesz innen írogatni beadandókat a hazai órákra. Szakdolgozat megkezdésére ilyen formában nincs időm, de mind az utópiás óra, mind némely otthonra való feladatom értelmezhető szakdolgozati csírának (a csírát a latin gemma-nak hívja).
Az otthoni egyetemmel jó sok adminisztratív ügyletet kellett végezni, de mostanra, kiutazás után két hónappal már minden rendeződött, pénzt is megkaptam, az órákat is elfogadják.
Tervbe volt véve, hogy idekint megtanulok hollandul, de ezidáig nem sok előrelépés történt a téren, leginkább azért nem, mert hollandokkal nem nagyon találkozom, autodidakta tanulásra meg nem akarom rávenni. Plusz ha tankönyvből tanulok, akkor mindegy is, hogy holland vagy pápua.
Szóval a koli, a szocializáció elsődleges színtere csak külföldi diákoknak van, és az órákon is többnyire külföldiekkel (értsd nem-hollandokkal) találkozom. Az itteni focicsapatom is német-dominált. Oké, van az egy szem mentorom, de ő egy ember. Úgyhogy a reneszánszos blogra az első nap kiírtam, hogy a hollandok magasak és szőkék, és azóta se tudok róluk sokkal többet.
Csatlakoztam a finnugrisztika diákkörhöz, na jó, ott hollandok vannak, én vagyok az egyetlen vérbeli finnugor, de eddig nem sok közös programunk volt, talán majd mostantól. Sajnos azonban leginkább finnszakosok vannak, magyarszakossal a diákkörben még nem találkoztam.
Elég sok magyar van a városban, talán ötven is, véletlenül buliban vagy az egyetem folyosóján is derült már ki teljesen véletlenül valakiről, hogy magyar.
Lehet hogy szociális képességeimet egy kicsit fölébecsültem, és ahogy lenni szokott nem barátkozom éppenséggel túl gyorsan. De azért igyekszem aktív lenni, ha kimegyek a konyhába (ami az étkező, nappali, közösségi szoba, kocsma funkcióit is magára vette), akkor úgyis lesz kivel beszélgetnem, vagy meccset nézni, vagy akármit. Nyáron egy németországi és egy katalóniai túra elképzelhető.
Most akkor ezt a cikket nem nyomom tele tulajdonnevekkel, de leginkább németekkel, aztán spanyolokkal, magyarokkal és afrikaiakkal barátkozom, de képviselteti magát európa összes nemzete az ismertségi körömben grúztól litvánon és izlandin át a luxmemburgiig. Többnyire nemzetköziség van, legalábbis európán belül, ilyen nemzeti dolgok miatt senki nem néz csúnyán senkire. A spanyolokkal van néha gond, mert hangosak és rendetlenek, és a rengeteg kínaival, mert antiszociálisak (és ugyanúgy néznek ki). De a magyar a szlovákkal, a svéd a finnel, a német a franciával, a görög a némettel simán kijön.
Ismerőseim egy rétege meg szokta kérdezni, hogy „na mi van a lányokkal?”, általában sikeresen eltalálva azt az alakot, aminek már a nyelvi megformáltságától is feláll a szőr a hátamon. Nekik üzenem, hogy háromféle nő van errefelé, az egyik a szép, a másik a kedves, a harmadik pedig az aki szóbaáll velem. Eddigi tapasztalatok alapján a három kölcsönösen kizárja egymást.
Bulizni néha megyek, néha nem. Jó esetben a péntek estét sikerül fenntartani erre a célra. Meg itt a koliban elég gyakran van valami szociális élet, legalább közös vacsora formájában, voltaképpen ez is a bulizás egyik mérsékelt formája.
Kultúrprogramokat inkább hagyjuk, a Groningen Múzeumot már láttam kívülről. Utazgatás jóval kisebb mértékben a tervezettnél. Ezt pont most jókor írom ki, mert holnap megyek Amszterdamba, de ezelőtt egy kézen meg lehetett számolni, hogy hányszor tettem ki a lábam a városból.
Asszem röviden ennyi, majd szóltok, hogy mit hagytam ki, ami fontos.

7 megjegyzés:

  1. Itt is a spanyolokkal van a "gond". Tényleg hangosak és rendetlenek, főleg egymással vannak el. A koliban szlovák lakótársam volt, de eszünkbe se jutott átharapni egymás torkát, pedig egyszer beszélgettünk a Szlovák városokról mint asszimilációs központokról. De az a nemzetek közötti feszültség ami otthon érezhető kint tényleg kámforrá válik.

    VálaszTörlés
  2. Itt nagyon sok a gemma alak. Azok a nők, akik a képeiden feltűnnek nem tartoznak bele mindhárom kategóriába?

    VálaszTörlés
  3. De, valamelyikbe bizonyosan :)

    VálaszTörlés
  4. Mi az, hogy vérbeli finnugor?
    Tudod jól, hogy a finnugor elmélet csak történelemhamisítás, nem???
    Gyimesi Kristóf

    VálaszTörlés
  5. Hogyne tudnám, Kiszely is megmondta hogy a puli az puli magyarul is meg sumérul is. A sumérok pedig egy másik galaxisból érkeztek egy bukott (kommunistaellenes) forradalom után, persze az ősi tudással együtt. Az a baj, hogy sumér diákkör nem volt...
    Úgyhogy most tettetem, hogy bekajálom azt amit V. A. meg az összes nyelvész mond. De remélem tudod, hogy ezt csak finnszakos a nők miatt teszem.

    VálaszTörlés
  6. Hát a finnek már rég nem tanítják, mert tudják, hogy hülyeség.
    Egy finn történész úgy nézett, amikor meghallotta, hogy nálunk ezt még komolyan gondolják... Egy másik finn barátom szintén sosem hallott a dologról, nem, hogy iskolában tanítsák.
    V.A. is mint általánosan elterjedt hipotézist tanította, de ha jól tudom, akkor Ő is mondta, hogy ez nincs így.
    Ha meg nyelvész véleménye érdekel, akkor ne csak az otthoni, ki tudja mi által vezérelt és odahelyezett emberekre hallgass.
    Hanem arra, aki világszinten is nagyon elismert és "nincsenek rá hatással": Mario Alinei.
    De ha bejönnek a finn nők, akkor egy-két szemeszterig félre lehet tenni a kérdést, ha már nem lehet őket mással meggyőzni, hogy Te vagy a főnyeremény :)
    Hajrá!

    VálaszTörlés
  7. Tehát akkor nyelvészeti bizonyítékokat mellőzve, csak azt számba véve hogy ki mit mondott:
    Amikor megérkeztem ide a koliba, még az ajtóban találkoztam egy finn kislánnyal, és még ott összeölelkeztünk, mint "finno-ugric cousines" és még amíg rajtam volt az összes 50 kilós cuccom, amíg elsoroltuk hogy melyikünk mit tud mint közös gyökerű szavak. Nyilván akkor nem az iskolában tanulta ugyanazokat a szavakat mint mi, bár akkor nemtomhol. De valamiért ő speciel tényként kezelte hogy nyelvrokonok vagyunk.
    Az Eltén levő összes nyelvészre most nem akarok hivatkozni, mert őket személyesen és egytől egyig Mária Terézia nevezte ki, aki közismert magyargyűlölő volt. De V. A.- nak talán elhiszed. Én emlékszem valami ilyen mondatra tőle, hogy "Bárki bármit mond, a magyar nyelv finnugor" ez inkább személyes meggyőződést jelent mint csak az egy elterjedt nézet tolmácsolását, de szóltam neki hogy van ez a vita, szálljon be ő is.
    Meg ezen az elmaradott, Isten háta mögötti helyen is valamiért az észttel és a finnel került egy tanszékre a magyar, persze nyilván csak azért mert még nem néztek utána jobban a dolgoknak.

    VálaszTörlés